Dues en una d’IB3

S’altre dia varen emetre el reportatge de 100 anys del Mallorca per IB3.

Més de dues hores d’història del club que varen fer els meus ex-companys i jefes d’esports: documentació, recollida d’imatges, entrevistes, locució, edició… Un feiner compaginat amb el seu dia a dia. Gairebé tots hi varen fer feina amb tota la il·lusió del món perque molts varen créixer professionalment amb el club a primera i varen viure alegries i tristeses amb els futbolistes, equips directius i altres companys.

Quan va començar el programa i durant les gairebé dues hores, tots els que tenien twitter comentaren amb el hashtag determinat i feren rt’s i respongueren i el que hagués fet qualsevol al seu cas. S’hi sumaren altres treballadors de la casa, el Director i mooooolts de socis del Mallorca, aficionats al futbol, alguns futbolistes i altres periodistes de l’illa.

Total, un renover. Ja és que els estim i els entenc, però era un agobio.

El sen demà, òbviament, noticia perque s’havia batut el rècord d’impresions a twitter i això mola per a “l’audiència social”.

Fins aquí correcte. No dubt de les xifres que varen donar perque cada eina és un món. I sí trob que és un notición que tenguin tantes impresions sobretot si ajuda a millorar l’audiència (social o no social) d’IB3, que darrerament l’única font d’audiències a la que tenim accés ens diu que són realment baixes. Preocupantment baixes.

I estic contenta si serveix per facilitar la feina a les persones que han de vendre publicitat, perque amb l’audiència “offline” que tenen, pocs arguments comercials tenen.

El tema és que alegrar-se perque s’han tengut tantes impresiones més allà de per intentar reforçar al departament de publi és fer-se trampes al solitari, i això si que no me posa contenta de cap manera.

Jo fa temps que no faig servir eines de control de hashtags i coses d’aquestes, però vaig tirar d’una que m’agrada perque me treu fàcilment i de franc els participants per tweets i, efectivament, gran part eren de la casa. En Jordi Calleja va fer 93 tuits, EsportsIB3 75, el tercer amb 59 sí que va ser un aficionat al Mallorca (a casi la mitat que En Jordi), i ja amb molta diferència En Toni Mascaró (un altre molt aficionat) 23 tuits, i després ja per avall, En Miquel Verger, En Joan Frontera, N’Andreu Manresa, En Tolo Ramon… al voltants de 10 segons aquesta eina.

Per impresions, les de N’Andreu Manresa amb tropemil seguidors sumen molt!

participants i paraules_tweet tag

És un fet que va tenir noséquantes impresions. La mateixa eina me dóna casi la mitat d’impresions però no és el rellevant.

Allò rellevant és que igual que se poden mirar les impresions, se poden mirar quins són els usuaris que han fet aquestes impresions, i veure si realment s’ha ampliat l’audiència o si s’ha insistit molt a la mateixa gent (com és el cas). No crec que a aquest cas fos necessari esperonejar als companys per tuitejar perque sé cert que l’alegria de veure la feina acabada i llegir els comentaris bons de la seva feina els feia estar amb el dit de l’RT falaguer i aportar la il·lusió de la seva feina.

Però a l’hora de traslladar èxits d’impresions s’ha d’anar alerta més enllà del reforç comercial. I més si no s’accepta l’audiència com a avaluador de servei públic, perque les impresions no són més que l’audiència traslladada al digital. A més la mida més escandalosa i ja gairebé ningú paga per ella. El CPM (se posava cost a cada mil usuaris que se suposa que veien el teu anunci) no era eficaç en digital i es passà a CPC, més car però que permet saber si l’usuari fa el que tu necessites (cost per clic, es paga per cada usuari que fa click a l’anunci i va a la pàgina que l’anunciant ha elegit).

Tots els mitjans saben que dinamitzant les xxss dels seus treballadors consegueixen ampliar l’audiència i que el missatge arribi més lluny, però això implica una feina global, de dar temps als periodistes per contestar i interactuar amb la comunitat. En David Álvarez en sap molt. Però es fan plans per implementar això, es tenen eines comuns de gestió i recollida de dades i es cerca no sols tenir més impresions (que és un tema estrictament publicitari) sino s’estudien les comunitats, s’estudien els continguts, es miren els perfils de cada comunitat.

Seria bó que IB3 fes aquesta feina, però mentre arribi i mentre ens diguin que el share no avalua correctament el servei públic, estaria bé que puntualitzassen que, pot ser, les impresions tampoc són bon indicador.

Des de fa mesos deman quins són els indicadors alternatius per saber que IB3 està fent un servei públic. Jo vull una tele pública balear. És un tema difícil perque no és una societat, són 4, una per illa. També es difícil perque hi ha quatre entorns urbans, la resta són pobles amb una forma de vida molt diferents. Mentre no ens diguin els indicadors alternatius al share, és difícil saber cap on va la tele.

Ens suggereixen per on van: els joves no ens miren, venim d’una tele molt polititzada, volem que públic que no mirava IB3 la mirin…

La realitat és que és cert que no hi ha espai per joves a IB3 i que miren la tele miren youtube, però si has de fer contingut que cridi l’atenció a la jovenalla no te basten els doblers que tens. S’està fomentant el consum multicanal sense pensar que “Mallorca és l’illa amb major nombre de persones amb una connexió ultraràpida, amb un 61,6%, seguit per Eivissa amb un 9,1% i Menorca amb un 6,3%.” Formentera és l’illa amb pitjor cobertura. (dades de Cibersocietat de l’Ibit). S’ha considerat que el públic fidel que tenia IB3 no partiria i acceptaria es canvis de programació, els canvis horaris…

Paréix que no s’ha pensat en lo difícil que és mantenir una franja horaria, lo mal de fer que és que quan un televident t’abandona, torni, que una franja arrossega televidents a la franja següenet, i, sobretot, tenc la sensació de que s’ha oblidat que a dia d’avui la feina és juntar a la ciutadania davant la tele al mateix temps. El dia que totes les teles tenguin internet incorporada possiblement l’EPRTVIB muti a una direcció general de continguts o algo així. Serà una plataforma de continguts culturals, o educatius, documentals, algún concurs, informatius…

Fins que això passi s’ha de fer molta pedagogia, s’ha de conéixer a la ciutadania perque s’oferiran encara continguts més afinats… i s’ha de cuidar el consum audiovisual síncron, que és el que fa una tele.

Des de que vaig començar a escriure el post a ara han tret una plaça de director transmedia. L’oferta és pública i és rarita… Te comanen una feina “impulsar sinèrgies” i en poques paraules, totes les altres feines que trobin que has de fer. Demanen una diplomatura (ho entenc perque no hi ha estudis per això), però a l’hora de dir què és important diuen:

mèrits

I ja directament no se sap què se vol. També demanen un director gestor (o algo així) on sí demanen titulació rollo empresarials, però als mèrits diuen que si s’ha fet formació a directius millor.

No sé si aquests jefes tendran indios. El director gestor paréix que sí, perque no hi ha cap de rrhh i al menys tendrà aquests treballadors. El director transmedia no sabem si tendrà equip… igual així s’enten que hagi de saber editar, saber idiomes i és que hagi de fer una mica de tot… I si com se va dir ja fa mesos, tenen una una persona de confiança que pot desenvolupar aquesta tasca i aquest és un càrreg de confiança, no sé perquè s’ha de fer aquesta convocatòria pública. Les persones que han d’avaluar els mèrits no sé si tenen coneixement audiovisual o del sector com per tenir criteri sobre si és millor un o un altre posgrau, he fet una recerca i han estat alts càrregs d’AAPP. Potser son de diferents partits o del Consell d’IB3…

Es poden consultar les bases a aquest enllaç.

Trob que si realment ja han elegit les persones, no tenen perquè publicar les places, i si no les han elegides, podrien publicar l’organigrama i detallar una mica més les funcions i no acabar amb “i tot el que trobem que has de fer” (que ara ve quan és habitual a les ofertes de feina i ja s’ha acceptat tot i no ser gaire lògic).

En definitiva, trob que entre una cosa i l’altre, una mica de rigor no estaria malament. Són temps difícils. Molt. Són temps de ser creatiu en solucions. De fer recerca i mirar punts forts i febles. S’ha de conduïr al consum digital a una ciutadania heterogenia i no té perque fer-se d’un dia per l’altre. No crec que siguin temps de “fer proves”. Són temps de pintar un camí i seguir-lo, avaluar-lo i canviar-lo si no va bé.

I, no sé perquè, tenc la sensació que entre els caps polítics que han donat indicacions del que voldrien i els professionals que estan executant aquestes indicacions, no s’han plantejat que, potser, ells tenen una idea, la ciutadania una altre i la complexitat de la programació d’una tele separa més uns i altres.

ACTUALITZACIÓ: m’han demanar por ahí opinió sobre les contractacions i trob que veient els perfils de la gerent i el director de la tele, molt semblants a les requerides a director gestor i director transmedia, paréix que es dupliquen funcions, competències i salaris. I no, no queda bé ni afavoreix que IB3 es consideri una institució seriosa i rigurosa… Se suposa que hem de tenir fe en el projecte actual, però igual val la pena insistir en que a l’any 2016 no s’ha de tenir fe en els gestors de bens públics sino que aquests han de saber traslladar el seu projecte i permetre que la ciutadania els qüestioni amb coneixement de causa. Un dels sentits de la transparència és permetre la rendició de comptes per part de la ciutadania. Publicar un salari públic és molt estètic, però no permet saber què se vol, on se va, de quina manera i en quin temps s’hi arribarà.

Però bé… Ja arribarà. O no, i serà una pena que no s’hagi pogut realment dir que són “nous temps”.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s