Associacions que esdevenen agències de comunicació?

Associacions que desenvolupen campanyes de comunicació?

Paréix que sí… Paréix que una de les fonts d’ingrés de les associacions pot ser dissenyar campanyes de comunicació.

No he trobat gaire informació sobre Grup Esspiral, que varen rebre una subvenció de menys de 3.000€ (la quantitat mínima amb la que es pot justificar una despesa amb doblers públics sense gaire control). Sols he vist una pàgina de facebook i organitzen activitats sobre promoció de la llengua catalana i feminisme. Concerts, tallers, paradetes i moltes activitats socials amb l’objectiu de fomentar la llengua i cultura catalanes i dinamitzar el feminisme. I amb èxit de convocatòria i d’organització, que no és poc. 

Aquesta setmana han estat notícia per haver desenvolupat una molt més que desafortunada campanya contra el racisme: esborrem el racisme del llenguatge. Aquí trobareu la noticia sobre la retirada de la campanya i alguns arguments.

Pel que entenc de l’article l’Ajuntament de Palma va treure una línia d’ajuts a associacions per dissenyar campanyes i que Grup Esspiral va poder optar a un, se’n va pagar la bestreta una vegada aprovada i va sortir aquesta campanya. No he trobat la web d’aquesta entitat ni sé qui en forma part, més que res per saber si hi conec a algú, que no m’extranyaria…

Això ja em paréix extrany. Les associacions han de dissenyar campanyes? De veres? Tenen persones que puguin fer de forma eficient la feina de direcció creativa, disseny i redacció publicitària? 

Tornant al cas de la molt desafortunada campanya, paréix que a un primer moment es va plantejar que es tornassen els doblers de la bestreta però finalment no ho faran i el què faran és dissenyar una nova campanya de la mà de l’equip municipal, que perilla que tampoc tenguin a persones competents en direcció creativa, disseny i redacció publicitària perquè la seva feina és una altra.

La regidora ha publicat una carta a aquesta xarxa social l’explicació del motiu pel qual no es retira la subvenció i tornarà fer una altra campanya. Ja m’encantaria que explotàs twitter, perquè no he vist cap comunicat oficial de l’ajuntament i la ciutadania que no té twitter també s’hauria de considerar!

Del què diu a la carta totalment d’acord en dar suport a persones que actúen de forma activa per a construïr una societat plural i equitativa. Però d’aquí a que aquestes entitats hagin de fer campanyes de comunicació com a font d’ingressos, saltant-se un ofici professional… trob que no és el més adequat. Per no dir que no sé fins a quin punt s’estan saltant formes de contractació pública. Perquè si es necessita o planteja una campanya se comana una campanya. I si el què es vol fer és escoltar a les entitats per a establir prioritats a l’hora de definir temàtiques es poden organitzar dinàmiques participatives per a fer-ho, però que les entitats dissenyin directament. Després passa el què passa.

Es diu a la carta que s’espera que la propera campanya sigui adequada, de calat social i transformadora. El què no diu, i sí es diria si fos una petició d’una campanya, és com s’avaluarien aquests factors. Com sabrem què és adequada, que ha calat socialment i que és transformadora? Això a un encàrreg formaria part de les condicions pel disseny, no dels objectius. Els objectius pels quals s’avaluaria la feina dels professionals serien aparicions a premsa, impactes, comentaris a xarxes socials, usos del hashtag… Maldament sigui una campanya a xarxes socials.

M’extranyaria molt que a la campanya que s’ha retirat hi hagin intervengut professionals del disseny o de redacció, inclús de conceptualització de campanyes. Aquesta entitat ja n’havia feta una campanya sobre foment de l’ús de la llengua catalana (aquí hi ha l’enllaç a la notícia) i paréix que tampoc sel’s va avaluar al respecte.

Però no és l’entitat la que hauria de plantejar-se la importància que dóna a la comunicació. Igual que la bona fe i l’entussiasme no són prou garantia de fer una campanya, tampoc és garantia d’ajudar a les entitats el fet de donar-los doblers saltant-se una professió. 

Com així amb la quantitat de campanyes que s’han fet per eliminar el racisme del llenguatge cap havia estat tan qüestionada ni obertament desafortunada? No s’ho ha demanat ningú? Tal i com està desenvolupada la campanya podria ser una campanya que en fes befa i tendria un enfoc diferenciat i clar. Però per usar l’humor i el sarcasme sí que se n’ha de saber! I més en campanyes institucionals on els doblers que les generen són públics. I no és el cas. Ni de valentia ni de coneixement.

I deix pel final lo més rellevant perquè al final dedicam els doblers als temes importants: de veres menys de 3.000€ és el que es planteja per fer una campanya adequada, de calat social i transformadora d’un tema tan important com el racisme i el racisme al llenguatge específicament?

Escric reflexions tal com em venen al cap, però al final el que més em ressona és: de veres donen importància a la comunicació?

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s